Fingrow blog raksts - No ugunsdzēsēja par stratēģi

No ugunsdzēsēja par stratēģi    

May 19, 20253 min read

Kā īpašniekam vai uzņēmuma vadītājam izkļūt no ikdienas haosa

Cik bieži Tu sāc dienu ar plānu, bet pēc stundas jau esi ierauts  ugunsgrēku dzēšanā? Zvani, steidzami jautājumi, klientu pretenzijas, darbinieku problēmas, izmaiņas plānos… 

Un vakarā Tu esi iztukšots. Jā, kaut kas ir izdarīts, taču sajūta – ka galīgi ne tas, ko pats gribēji. Sajūta, ka Tu tikai reaģē uz citu problēmām.

Tevi vada, nevis Tu vadi citus.

Šis ir stāvoklis, ko es saucu par “ugunsdzēsēju režīmu”. Un to piedzīvo ļoti daudzi uzņēmēji, vadītāji, īpašnieki. Īpaši tie, kas savu biznesu izveidojuši no nulles. Jo sākumā nav variantu un vajag – būt visur. Problēma sākas tad, kad šis stāvoklis kļūst par ieradumu un dzīvesveidu. Par normu.


No reaģēšanas uz radīšanu

Vadīt biznesu no ugunsdzēsēja pozīcijas nozīmē – pastāvīgu stresu, īslaicīgus risinājumus un sajūta, ka visu laiku kaut kas trūkst.

Vadīt no stratēģa pozīcijas – nozīmē domāt uz priekšu, izdarīt izvēli, kas ir patiesi svarīgi un kas nē, nevis tikai reaģēt.

Un te nav runa par to, ka Tu esi “nepareizs”. Šis nav pārmetums. 

Tas ir aicinājums. Aicinājums apstāties, ieelpot un atgādināt sev:

 "Es esmu šeit, lai radītu, nevis visu laiku būt par “korķi visās pudelēs”.


Kā izkļūt no ikdienas haosa – praktiski soļi

1) Pārstāj būt vienīgais, kam ir lielā bilde galvā

Lielākā daļa problēmu rodas nevis tāpēc, ka komanda ir vāja, bet tāpēc, ka viņiem nav skaidrs virziens un redzējums. Tu vari būt ģeniāls, bet, ja pārējiem nav kopējās bildes un izpratnes par redzējumu, viņi tikai “strādā” un “funkcionē”. Stratēģija ir tas, kas apvieno visus kopā.

2) Ievies laiku, kuru velti stratēģiskai domāšanai

Reizi nedēļā – 2 stundas tikai sev. 

Bez telefona. Bez epastiem. Bez feisbukiem, instagramiem un tiktotiem

Uzraksti:

  • Kas šobrīd reāli notiek uzņēmumā?

  • Kur mēs gribam būt pēc 6–12 mēnešiem?

  • Ko es daru, kas man nav jādara?

  • Ko es neatrisinu, jo negribu, nepatīk un izvairos skatīties patiesībai acīs?

  • Kā es jūtos par šo visu?

3) Iesaisti komandu domāšanā un ideju radīšanā, ne tikai izpildē

Tu neesi viens. Un tas nav Tavs darbs – visu izdomāt. Tavs darbs – radīt vidi, telpu un procesu, kur cilvēki jūtas droši nākt ar idejām, atbildību un drosmi rīkoties.

4) Uztici, nevis deleģē

Uzdevuma došana nozīmē: “Izdari šo un tieši tā, kā es saku! Saprati?”

Deleģēšana un uzticība nozīmē: “Šī ir Tava atbildība un es uzticos, ka Tu zini, kā labāk un efektīvāk to izdarīt! Es esmu blakus, bet tā ir Tava atbildība.”

Tikai šādi Tu atbrīvo laiku sev un kapacitāti stratēģijai.

5) Pieslēdz ārējo fasilitatoru / partneri

Bieži pats sev neredzi "aklās zonas". “U-Teorijas” autors, Klauss Otto Šarmers šo sauc par līderības aklo punktu. Tāpēc stratēģijas sesijas ar ārēju fasilitatoru – pat tikai reizi trīs mēnešos – var būt ļoti vērtīgi un iedot nepieciešamo skatu no malas. Tās ienes skaidrību, fokusu un impulsu rīkoties citādi..

Tu neesi radīts būt ugunsdzēsējs

Tu esi radīts vadīt, virzīt, radīt vidi, kur citi aug. Un pats augt ar viņiem kopā. Tava vieta nav būt par risinājumu katrai problēmai. Tava vieta ir – radīt sistēmu un procesus, kas funkcionē arī tad, kad Tu pats neesi klāt un neiesasties. .

Un zini ko? Tu to vari un tas ir iespējams.

Jā, tā nav kaut kāda maģiskā tabletīta. Tas ir process. 


Ja šis Tev rezonē un jūti, ka gribi paskatīties uz savu situāciju no malas – SPIED TE UN PIESAKIES STRATĒĢIJAS SESIJAI.

Es nevadīšu Tev lekciju, bet palīdzēšu kopā ieraudzīt bildi, kas šobrīd varbūt ir miglā tīta. Jo skaidrība atbrīvo.

Spied te un ieskaties, kā vēl varu būt vērtīgs Tev un Tavam uzņēmumam.


🟢 Matīss Kaļāns / FINGROW
Skaties plašāk. Darbojies vienkāršāk. Pelni vairāk.

Uzņēmējdarbības eksperts ar vairāk kā 20 gadu pieredzi lielās korporācijās (KPMG, Swedbank), finansēs, mārketingā, pārdošanā, start-up vidē un mācību organizēšanā un vadīšanā.

Ieguvis izglītību Northwood University, ASV, banku zinībās, finansēs, ekonomikā un starptautiskajā biznesā.

Matīss Kaļāns

Uzņēmējdarbības eksperts ar vairāk kā 20 gadu pieredzi lielās korporācijās (KPMG, Swedbank), finansēs, mārketingā, pārdošanā, start-up vidē un mācību organizēšanā un vadīšanā. Ieguvis izglītību Northwood University, ASV, banku zinībās, finansēs, ekonomikā un starptautiskajā biznesā.

LinkedIn logo icon
Back to Blog